אילוף כלבים עצמי

אילוף כלבים עצמי

אילוף כלבים

איך לאלף כלב?

אילוף כלבים, כשאתם מאמצים כלב הוא הופך להיות חלק מחיי היום יום שלכם.

הרבה מהמשפחות המאמצות כלב מניחות שלאחר שיעברו את הלילות הבכי הראשונים ולאחר שהכלב ילמד לשלוט בצרכיו, הכל יסתדר. מציאות החיים שונה,  אילוף כלבים לא מסתכם בכך שהכלב ידע “שב” ,”ארצה” “רגלי”  או שידע לבוא כשקוראים לו.  אין ספק שזה חלק מהתהליך, אך בעיניי  מטרה לא פחות חשובה  היא לפתח מערכת יחסים טובה, בריאה, חזקה וארוכת שנים המבוססת על אהבה הדדית, אמון ובטחון. שתהיה ביניכם מערכת יחסים טובה ובריאה המורכבת מאמון, כבוד הדדי ובטחון. תהליך האילוף מאפשר לבעלים להבין למה הכלב מתנהג כפי שמתנהג, מהם צרכיו ואיך חווה את העולם.

כלבים לא נולדים עם הידע איך לחיות בעולם של בני אדם והם לא מבינים מהם הכללים , מה שגורם לעיתים קרובות לבעיות ותסכול רב אצלכם ואצל הכלב. דמיינו לעצמכם שלהקת כלבים אימצה אתכם . . . האם תכירו את כללי ההתנהגות? האם תצליחו להבין בצורה ברורה מה מצופה מכם ?  האם תדעו מה מותר? מה אסור?

לכן, ולמענכם חשוב מאוד לעזור לכלבים להסתגל לעולמנו תוך בניית תקשורת נכונה, ברורה ומובנת, הקניית מסגרת מסודרת, יצירת הרגלים נכונים, הטמעת התנהגויות רצויות וגבולות ברורים. כלב כזה הרבה יותר רגוע, נינוח ומאוזן, יוצר איכות חיים לעצמו ולבעלים כאחד.
לעומת זאת, כלב בלי מסגרת ובלי גבולות והרגלים ברורים, כמעט בוודאות יפתח בעיות התנהגות.

יש הרבה פרמטרים שצריך לקחת בחשבון באילוף כלבים כשפוגשים כלב חדש:


גזע, היסטוריה, אופי, מצב בריאותי, ייעוד, סביבת חייו ,גילו ורצון הלקוחות.
כל פרמטר משפיע בצורה אחרת על אופן הטיפול. זהו עניין מורכב שדורש מחשבה ותכנון קדימה כדי לקבל תוצאות מקסימליות.

אילוף כלבים נכון ו/או טיפול בבעיות התנהגות הוא איזון בין צרכיו הפיזיים של הכלב (טיולים, פריקת אנרגיה, מזון ,מים ועוד). לבין צרכיו הנפשיים (שגרה, סדר יום קבוע, חברה, אהבה, גירויים, בטחון ועוד). במידה וכל צרכיו ימולאו בצורה נכונה יהיה לנו כלב שמח ומאוזן.

באילוף כלבים, העברת ידע מקצועי ומתן כלים לכם, חשוב לא פחות מתרגול מעשי. כשמבינים מה עומד מאחורי המעשים ומדוע הם קורים, אז הרבה יותר קל לשנות וליישם את זה בפועל.

הנקודות  הכי חשובות באילוף כלבים הן עקביות, התמדה והדרגתיות. במידה ואין עקביות, התמדה והדרגתיות מצד המשפחה (שיתוף פעולה, אחדות, תרגולים, סימולציות של מצבים וכו’) האילוף לא ישיג את מטרתו.

לכן חשוב שכולם יתאחדו ליחידה אחת ויפעלו ביחד על מנת להשיג את התוצאה הטובה ביותר לכולם !

על מנת לענות על השאלה ריכזנו מגוון טיפים לאילוף כלבים לרשותכם:

לא להאכיל את הכלב ארוחה גדולה לפני תחילת התרגול . (להאכיל שעתיים- שעתיים וחצי לפני).

כאשר מלמדים כלב התנהגות, חשוב להתחיל בחדר ללא הסחות. כך יהיה לו קל יותר להתרכז.

חשוב לתרגל כל התנהגות גם עם רצועה וגם בלעדיה.

הכינו פאוץ’ עם חטיפים שווים. החטיפים חייבים להיות רכים כדי שהכלב יוכל לאכול ולבלוע בקלות.

כדי למנוע תסכול אצלכם ואצל כלבכם, תתכננו בדיוק מה אתם עומדים לעשות במהלך התרגול ומה המטרה הסופית שאתם מעוניינים להגיע אליה. למשל:  המטרה הסופית שלי היא שהכלב ישאר ולא יזוז “בארצה” חמש דק’. בתרגול הקרוב אני רוצה להגיע לרמה שהכלב יורד ל”ארצה” ונשאר במקום בלי לזוז 5 שניות.

במהלך תרגול תנו 100% תשומת לב לכלב, כך תוכלו לשים לב להתנהגויות  קטנות המתרחשות. ובנוסף הכלב עלול לפרש את חוסר תשומת הלב כעונש.

חשוב לחזק את הכלב מיד לאחר ביצוע ההתנהגות הנלמדת אחרת הכלב לא יקשר בין הפעולה שעשה לחיזוק שקיבל.

שמרו על תרגולים קצרים(3 דק’), במיוחד שמלמדים התנהגות חדשה. הכלב עלול להתעייף/לאבד עניין.

יש לזכור שהכלב לומד ולכן הבנת ההתנהגות הנלמדת עלולה לקחת זמן. יש להישאר סבלניים ורגועים הכלב מרגיש את האנרגיה שלכם וזה משפיע עליו .

 רצוי לנסות ולא לעזור לכלב (במידה ונתקע), אלא לתת לכלב להציע התנהגויות,  כך הלמידה טובה ומהירה יותר.

שנו את החיזוקים בזמן התרגול. לפעמים חיזוק יהיה שווה חטיף, לפעמים צעצוע ולפעמים יהיה שווה ליטוף. השאירו את כלבכם מופתע.

חלקו כל התנהגות נלמדת לחלקיקים קטנים, למדו ותרגלו כל חלקיק בנפרד. לימוד התנהגות בחלקים קטנים מוביל ללמידה בקצב מהיר יותר. למשל: “שב” מורכב מ 1. הטוסיק נוגע ברצפה 2. הכלב מציע לבד את ההתנהגות 3. מכניסים אות (“שב”) 4. מוסיפים מרחק 5. מוסיפים משך וכן הלאה.

השתמשו בקצב חיזוקים גבוה מאוד כשמתרגלים התנהגות חדשה. זה משאיר את הכלב בפוקוס ועוזר לו להבין שהוא נמצא בתנוחה הנכונה.

השתמשו בחטיפים שווי ערך לרמת ההסחות. למשל: השתמשו בחטיף ממש שווה במקומות שיהיה קשה להשיג את ההתנהגות הרצויה(גינת כלבים) ולהפך.

רצוי לסיים את התרגול באמצע אם רואים שהכלב עייף או שהוא הגיע לנקודת שיא בתרגול (הצליח להתקדם בצורה מאוד טובה). אתם מעוניינים שהכלב יסיים בהצלחה.

אנו מסיימים תרגול ע”י “מסיבת סיום”= נאמר לכלב אות (נגמר) ונפזר לו הרבה צ’ופרים על הרצפה. וכך הוא ידע שנגמר התרגול.

כאשר מסיימים לעבוד עם כלב,  רצוי לתת לו לנוח  לפחות את אותו הזמן שעבד. אך אם הוא עדיין אנרגטי אפשר לשחק איתו. (במידה ורצים להמשיך ולעבוד אח”כ).

כדי להסביר לכלב שכדאי לו לעשות צרכים בחוץ, ניקח צ’ופרים שווים לטיול ובכל פעם שהכלב יעשה צרכים נצ’פר ונחזק אותו על כך.

חשוב מאוד לחשוף את הגור לכלבים אחרים מגיל צעיר כדי שידע איך להתנהג בהתאם לחוקים הכלביים (איך לגשת לכלב, איך משחקים, סימני רגיעה ולחץ ועוד).

גורים נוטים ללעוס כמעט כל דבר.  זה קורה מכיוון שהם חוקרים את העולם, מחזקים את שיניהם ופורקים אנרגיה.  לפיכך חשוב מאוד לספק להם את צרכיהם הפיזיים (טיולים ארוכים, ריצות, משחקים ועוד) ולנתב את הלעיסות לחפצים שמותר להם (עצם, קונג, חבלים ועוד).

כדי למנוע תוקפנות מזון אצל גורים רצוי לגעת לו באוכל בזמן הארוחה, להרגיל אותו שיש סביבו אנשים בזמן שאוכל, לתת לו לעבוד בשביל האוכל ולקחת שליטה על הזמן והמקום שבו הכלב אוכל.

תנו לכלב חיזוק (תגמול) בכל פעם שהוא עושה משהו שאתם אוהבים/רוצים שילמד. זה יגרום לו לרצות לחזור על הפעולה.

חשוב ללמד את הכלב סבלנות ודחיית סיפוקים. למשל: לאחר לימוד האות “שב” יש לאט לאט ובהדרגה לעלות את הזמן שבו הכלב מחכה לקבלת החיזוק. רק על ידי אות שחרור “חופשי”/”אוקיי” הכלב רשאי לקום.

כאשר מתרגלים עם הכלב  התנהגות והוא נתקע בשלב מסוים, תמיד נחזור לשלב שהצליח. למשל: כאשר הכלב נמצא ב”ארצה” והצליח להישאר במקום מבלי לזוז עשרים שניות, בשלב הבא נעלה לשלושים שניות. במידה ולא הצליח נחזור ונתחיל לתרגל שוב מעשרים שניות.

גורים כמו ילדים, לא נולדים עם היכולת להתאפק. אנחנו לא יכולים לצפות מגור בן שלושה חודשים להתאפק שעות. הגורים משתפרים עם הזמן , הם מחזקים את “שריר ההתאפקות ” וככל  שהם גדלים מתארך הזמן בו הם יכולים להתאפק.

         הסוד להצלחה באילוף כלבים – עקביות, התמדה והדרגתיות.

אם אתם צריכים מלונה לכלב פנו לחברת אל גליל.

Cart(0 items)

אין מוצרים בסל הקניות.